לפרוץ את מחסום הקול
העצמת נשים בתעשייה אווירית
ו – 7 עקרונות פרקטיים להובלת התהליך
מאת טל פריבנר – מנחת הרצאות וסדנאות לניהול שיחות אמיצות, הרצאות וסדנאות למחוברות עובדים ולגיוון והכללה ומנחת הפודקאסט "מנהיגות אמיצה"
״חזרנו 20 שנה אחורה בקידום נשים״
זאת היתה הכותרת בכלכליסט השבוע אשר חשפה שאחוז המנכ״ליות בישראל ירד ל- 3.5% בלבד בהשוואה ל – 8.1% בשנת 2018.
הנתון הזה הוא רק אחד משורה של נתונים עגומים שמתארים את מצב התעסוקה של הנשים בישראל ובעיקר כשמדובר בתפקידי ניהול.
דווקא ואפילו בגלל הנתונים המתסכלים, אני מאמינה שזה הזמן שלנו, הנשים, להוביל שינוי באומץ.
בימים אלו התעשיה האווירית, יחד עם חברות נוספות בתחום, נמצאות במוקד הלחימה.
הטכנולוגיה החדשנית יחד עם ההתגייסות של רבבות עובדות ועובדים לעשות לילות כימים הם חלק חשוב
בהצלחות והשגי המלחמה שמתרחשת מול שבע חזיתות שונות בו זמנית.
לצד המאמץ והמשאבים שמוקדשים לתמיכה במאמץ המלחמתי, בתעשייה לא שוכחים את ערכי הליבה בנושא קידום נשים ואוכלוסיות מגוונות.
המנהלים לא רק מדברים על שיווין, אלא מקדמים אותו הלכה למעשה.
במאמר זה אני משתפת בגאווה ב – Case Study של אחד התהליכים שהובלתי במשותף עם מחלקת ה HR,
בתקווה ושאיפה להוות השראה לארגונים נוספים.
אז איך הכל התחיל? מחלום למציאות
כמו בהרבה מקרים שמביאים למהפכה – הכל התחיל באישה אחת שהאמינה וחלמה על השינוי -מרינה שלין,
שהיתה מנהלת משאבי האנוש של חטיבת התעופה בתעשיה אווירית, שם נרדף לחדשנות ושאיפה מתמדת למצויינות.
מרינה הבינה שלא מספיק רק לגייס נשים לארגון, אלא שהארגון חייב לתת למנהלות את הכלים להמשיך ולהמריא
ובמקביל לפרוץ את הדרך לנשים נוספות.
בנוסף מרינה השכילה לרתום להגשמת החלום את ישראל אזולאי, מנהל ההון החטיבתי וביחד הם גייסו את המשאבים והתמיכה הארגונית
שגרמו לתהליך הזה לקבל אור ירוק מההנהלה.
מה עשינו ? הגדרת מטרות ותכני תוכנית ההעצמה
השלב הראשון בהתנעת תהליך העבודה היה להגדיר את מטרות היוזמה ולבנות סביבן את התוכנית.
לאחר חשיבה ועבודת עומק משותפת עם ומרינה ובגיבוי מלא של ישראל, הבנו שהיעד שלנו הוא לא לבנות עוד קורס או תוכנית פיתוח.
המטרה היתה לייצר מסע מופלא וחוויתי שיעניק למשתתפות כנפיים להצלחה.
ההחלטה היתה לגבש קבוצת מנהלות מובילות בחטיבה ובעזרת כלים להתפתחות מקצועית וכלי מנטורינג
להפוך אותן לשגרירות אומץ מובילות בארגון שישפיעו ויפתחו מנהלות נוספות.
בהתאם למטרות העל בנינו את התכנים לתוכנית ההעצמה שכללו בין השאר:
- חיזוק תפיסה ותחושת מסוגלות עסקית, מקצועית ואישית
- יצירת תוכנית פעולה להתקדמות ופיתוח תוך כדי הסתכלות לטווח ארוך
- קבלת כלים למנטורינג לנשים אחרות בארגון ותפיסת ״תעבירו את זה הלאה״
- קבלת כלים לבניית תקשורת אמיצה עם עובדים ומנהלים אחרים בחטיבה
- הקניית שפה וכלים להנהגת עצמית בקריירה ובחיים האישיים
- בניית תוכנית הכוללת צעדים פרקטים בטווח הקצר שיתמכו בתוכנית ארוכת הטווחֿ
- כלים וחיזוק כישורי הנטוורקינג עם נשים מובילות נוספות
- קבלת כלים לקידום המיתוג האישי-מקצועי בארגון כדי לאפשר בניית מסלול הקריירה לכל אחת מהמשתתפות
בתוכנית עצמה עבדנו ב- 2 צירי התפתחות – הציר הקבוצתי והציר האישי.
בציר הקבוצתי המסע כלל 7 מפגשים פרקטיים למתן כלים תוך כדי עבודת עומק מעשית בין המפגשים
+ 3 מפגשים אישיים עם כל משתתפת להתאמת תוצרי התוכנית לצרכים היחודיים שלה.
מתרגשת לשתף בתובנות שלי להצלחת התוכנית, להלן 7 עקרונות פרקטיים תומכים:
יצירת תוכנית מוצלחת להעצמת נשים בתוך ארגון גדול דורשת שילוב של תכנון אסטרטגי, תקשורת אפקטיבית וטיפוח סביבה תומכת.
אז מה הגורמים להצלחת התוכנית בתעשיה אווירית (ובדומה בכל ארגון אחר).
- רתימת המנהלים מהשלב הראשוני של בניית התוכנית:
התוכנית לא היתה מצליחה ללא התמיכה והמעורבות של מרינה וישראל ושל המנהלים של אותן מנהלות שהגיעו לתהליך.
בעיני מעורבות המנהלים היתה בסיס קריטי להצלחת המסע שלנו (ובטח לכל תהליך ארגוני דומה),
לכן תמיד חשוב לוודא שהמנהלים היו מחוייבים לתהליך, מחוברים להצלחתו ומבינים מה נידרש מהם כדי שהוא יצליח. - הגדרת חזון ויעדים משותפים ברורים:
הגדירו בצורה ברורה את המטרה והיעדים של תכנית ההעצמה. ודאו שכל השותפים למסע, כולל מנהלים ומשתתפים,
מבינים את מטרות התוכנית וכיצד היא מתיישרת עם ערכי ויעדי הארגון. - בניית אמון:
ברגע שמתחילים המפגשים, הבסיס להצלחת התוכנית היא יצירת אמון בין מנחת התהליך למשתתפות באמצעות הגדרת חוקי המסע
והסכמות ליצירת מרחב מבוסס תקשורת פתוחה, אמפתיה וסודיות.
בניית האמון מאפשרת ליצור מרחב שבו המשתתפות מרגישות בנוח לשתף בחוויות, אתגרים והשאיפות שלהן ללא חשש משיפוטיות או זליגת מידע החוצה. - התאמה אישית לכל משתתפת:
למרות שהעבודה היא קבוצתית – חשוב להבין שכל אחת היא עולם ומלואו, עם אתגרים יחודיים ותפישות מעכבות שונות.
לכן יחד עם המסע הקבוצתי, על המנחה לראות כל אחת מהמשתפות בצורה אישית, להכיר את הצרכים והרקע המגוונים
ולהתאים את תכני התכנית והפעילויות בהתאם.
זאת הסיבה שבעיני המפגשים האישיים שמתקיימים במקביל לקבוצתייים תרמו רבות להצלחת התוכנית. - ״להעביר את זה הלאה״ – יצירת אודות של השפעה:
המטרה שלנו היתה שהלמידה וההשפעה לא תישאר בחדר אלא תייצר השפעה בקרב מנהלות נוספות.
וכך במסגרת התוכנית נתנו כלים למנהלות להעביר את הידע הלאה ולהפוך למנטוריות לנשים נוספות.
בצורה כזאת יצרנו אדוות של השפעה שנגעו בעשרות מנהלות נוספות בארגון וידן עוד נטויה. - פידבק מתמשך וגילוי גמישות:
העריכו באופן קבוע את יעילות התוכנית באמצעות מנגנוני משוב, סקרים ומדדי ביצוע.
חשוב להשתמש במשובים הללו כדי לזהות נושאים או לוגיסטיקות לשיפור ולבצע את ההתאמות הנדרשות כדי להבטיח
שהתוכנית תישאר ממוקדת, רלוונטית ומשפיעה לאורך זמן. - לעשות את זה פשוט – keep it simple:
פשטו את התכנים, החומרים והשפה כדי להפוך אותם לניתנים להבנה ונגישים לכל המשתתפות,
זה הופך את כל התוכנית לישימה באופן מידי ומהיר יותר.
אני מאמינה שחשוב להתמקד בתכנים שניתן ליישם בקלות במצבים אמיתיים ביום יום במקום לשים את הדגש על תכנים תיאורטיים.
לסיכום,
בסוף המחזור הראשון קיימנו מפגש סיכום, בו קיבלנו פידבקים מרגשים הן מהמנהלות שהשתתפו בתהליך
והן מהנשים שאיתן הן עבדו.
כולן שיתפו בשינויים המשמעותיים והצמיחה בזכות הקורס ועל האדוות העצומות שהתהליך מייצר.
הנשים שהובילו את התהליך שיתפו שהמסע עזר להן להגדיל את המחוברות לארגון, להפוך לשגרירות אומץ,
למנטוריות לנשים אחרות ובכך תרם גם לחיזוק הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות והשייכות שלהן.
זאת הזדמנות נוספת לפרגן לתעשיה אווירית על הרמת הכפפה והובלת נושא חשוב כל כך.
אני מאמינה שתהליכים כאלה חשובים לכל ארגון ובטח לנו כחברה הרוצה לייצר מדינה שתאפשר הזדמניות שוות לנו ולילדות שלנו – אמן.
רוצות להוביל תהליך העצמת נשים מותאמת אצלכן בארגון?
דברו איתי tal@talprivner.co.il
זה בידיים שלנו!

