כיצד משוב איכותי הופך לכלי שמייצר מחוברות ושימור עובדים
מאת טל פריבנר – מנחת הרצאות וסדנאות לניהול שיחות אמיצות, הרצאות וסדנאות למחוברות עובדים ולגיוון והכללה ומנחת הפודקאסט "מנהיגות אמיצה"
בכל ארגון יש מנהל שכולם רוצים לעבוד איתו, לא בגלל שהוא “נחמד” ולא בגלל שהוא “קליל”.
אלא בגלל שהוא יודע לדבר. הוא יודע לשקף. הוא יודע להגיד את האמת בלי לפגוע, להחזיק אחריות בלי להפיל אשמה.
מנהל כזה נותן משוב בצורה שמייצרת אמון, כבוד ושייכות וכשמנהל יודע לעשות את זה טוב, העובדים נשארים.
וכאן נמצא אחד הסודות הגדולים של עולם העבודה היום,שימור עובדים ומחוברות תלויים פחות ופחות
בכמה הטבות יש לעובד ויותר באיכות הקשר שלו עם המנהל הישיר.
ומשוב, משוב הוא אחד הכלים הכי ישירים, אמיצים ואפקטיביים לבנות קשר כזה.
בדיוק בגלל זה, עונת המשובים היא לא רק “תהליך HR” – היא נקודת מפנה.
מדובר בהזדמנות לבנות מערכת יחסים מקצועית ואנושית שמחזיקה את העובד ומאפשרת לו לצמוח.
אבל כדי שזה יקרה, מנהלים צריכים ללמוד איך עושים את זה נכון.
המציאות כיום: מנהלים מעבירים משוב, אבל לא תמיד יודעים איך!
רוב המנהלים יודעים להעריך ביצועים, למלא טבלאות, לסמן יעדים ולהחליט אם הם הושגו או לא.
מה שהם פחות יודעים, זה איך לנהל שיחה שבאמת מניעה שינוי.
איך לנהל שיחה שמייצרת מחוברות במקום התנגדות.
שיחה שבה העובד יוצא עם ביטחון ולא עם כווץ בבטן.
וכאן מנהלי משאבי אנוש נכנסים לתמונה, כי מי שמוביל תרבות של משוב הוא לא רק המנהל, אלא גם HR.
אתם אלה שמעצבים את הדנ״א של השיח הארגוני ויכולים להפוך את המשוב לכלי שמחזק אנשים ולא מטיל עליהם פחד.
איך הופכים משוב לכלי של מחוברות ושימור?
אלו העקרונות המרכזיים שכל מנהל צריך להכיר
והם בדיוק מה שאני מלמדת בתהליכים של מעבר “שיחות קשות לאמיצות”
- לפתוח משוב מאנושיות ולא מפרוטוקול
העובד לא זוכר נתונים יבשים, הוא זוכר איך גרמת לו להרגיש
לכן חשוב לפתוח בגישה שמייצרת ביטחון.
משפט כמו “אני רוצה לדבר איתך על השנה שלך כי הצלחה שלך חשובה לי”
יכול לשנות את כל איכות השיחה.
2. ליצור דיאלוג ולא מונולוג
משוב אמיתי הוא שיחה שמבוססת על שתי נקודות מבט , כשהעובד מרגיש שיש לו קול,
הוא מרגיש שותפות ושותפות היא יסוד מרכזי במחוברות.
3. לתת דוגמאות ולא תחושות כלליות
משוב עובד כשמדברים על מצבים ספציפיים, על התנהגות ולא על אופי
ככה העובד מבין בדיוק מה צריך לחזק ומה לשפר, מבלי להרגיש מותקף.
4. להחזיק גם חמלה וגם אחריות
משוב טוב לא מלטף ולא חותך, הוא מדויק
הוא גם אנושי וגם מקצועי, הוא מביא בהירות לצד רגישות
וזה דורש אומץ.
אומץ להגיד את האמת ואומץ לעשות את זה עם לב.
5. לסיים בבהירות על הצעד הבא
שיחה בלי המשך היא שיחה שמתמסמסת.
כדאי לסיים בהסכמה על צעד קטן, ברור ויישומי
משהו שאפשר להתקדם איתו מיידית, זה יוצר תנועה
והתנועה מחזקת מחוברות.
מה HR יכול לעשות עכשיו?
זה הזמן להחזיר למשוב את הכוח שלו
לא כאירוע פורמלי, אלא ככלי פיתוח מנהיגותי.
הגדולה של מנהל לא נמדדת בידע שלו,
אלא ביכולת שלו להשפיע על אנשים
ומשוב הוא הדרך הכי ישירה לעשות את זה.
כדי שהמשוב יהפוך לכלי שמייצר מחוברות
צריך להכשיר מנהלים,
לתת להם שפה,
לתת להם כלים,
לתת להם מודלים של ניהול שיחה אמיצה.
וזה בדיוק המקום שבו HR יכול להוביל שינוי.
רוצה ארגון שבו אנשים נשארים, מתפתחים ומרגישים חלק?
תתחיל בללמד את המנהלים לדבר.
למידע על סדנה פרקטית למנהלים משיחות קשות לאמיצות לחצו כאן

